5.5.2015

Pressemeddelelse: Aarhus kører på skinner ind i fremtiden

De 110 kilometer skinner, der rulles ud i Aarhus med den nye letbane over de næste to år, kommer til at ændre byens puls.

De 110 kilometer skinner, der rulles ud i Aarhus over de næste to år, kommer til at ændre byens puls. Når du drager på arbejde, skal du ikke sidde i kø. Når dine børn skal til sport, kan de køre selv. Du skal ikke længere cykle op og ned af bakkerne. Dine medarbejdere kan slappe af på vej til og fra arbejde. Du kan tage i byen uden at diskutere, hvem der skal køre hjem. Og sådan kan man blive ved.

”Der er helt sikkert mange virksomhedsledere der overvejer, hvordan de kan drage nytte af den nye infrastruktur i Aarhus” udtaler Henrik Skaarup, divisionsdirektør i byggefirmaet Gråkjær. ”Vi er lige nu i fuld gang med at ramme pæle ned for at skabe fundamentet til den 6.400 m2 store bygning, der skal indeholde kontrol- og vedligeholdelsescentret. Herfra styres driften rundt til de 51 stoppesteder og sporvognene bliver rengjort og efterset om natten. Yderligere skal der skabes et udendørs område på 27.000 m2 med belægning og spor. Vi skal være klar midt i 2016 med hele projektet.”
Centret kan ses fra Ringgadebroen ved banegraven mod sydvest. Herfra kører sporvognene forbi Aarhus banegård forbi havnen og ad Randersvej til Skejby og Lystrup. Desuden vil der være strækninger med destinationer mod Grenaa og mod Odder. Op til 12 gange i timen vil man kunne stå på og lade sig transportere rundt i byen.

Hvilken betydning får Aarhus nye Letbane så for erhvervslivets udvikling?

I et samarbejde mellem Aarhus kommune, Aarhus City, Erhverv Aarhus, Letbanen og Gråkjær arrangeres en informativ og tankevækkende konference, hvor deltagerne kan få svar på fakta og fremtiden. Her vil en række vidensaktører på området holde oplæg og deltage i debat.
På talerstolen er blandt andre Letbanens direktør Claus Rehfeld Moshøj, der vil give indsigt i letbanebyggeriet, Vice President for Ansaldo STS, der leverer tog og skinner samt Aarhus rådmand Kristian Würtz, der besvarer ”hvad skal vi med Letbanen i Aarhus?”
”Vi glæder os til at fremlægge tankerne bag planerne til Letbaneprojektet”, giver Claus Rehfeld Moshøj udtryk for. ”Alle erhvervslivets parter er velkommen til at få svar på spørgsmål og give udtryk for deres mening om projektet.”

Hvor kører Aarhus så hen på Letbanen?

For at sætte fremtiden på den forreste vogn og lade Letbanen trække erhvervslivet ind i de nye tider, så har konferencen inviteret fremtidsforsker Jesper Bo Jensen til at omsætte tal og fakta til tanker og idéer. Han vil give sit bud på, hvad den ændrede infrastruktur kommer til at betyde for bylivet og erhvervslivet. Emner som miljø, forurening og energi har stor betydning for byens borgere, så disse emner har også betydning for virksomhedernes medarbejdere. Det bliver en køretur i fuld fart med destination et sted i fremtiden. Undervejs får vi Jesper Bo Jensens bud på virksomhedernes, kundernes, medarbejdernes og kommunens udbytte ved at Aarhus går fra at være verdens mindste storby til at blive en metropol.

Deltagerne vil få rig mulighed for at debattere de enkelte indlæg med hinanden og med talerne.

Arrangementet afholdes torsdag d. 21. maj kl. 13-16.00 på Centralværkstedet, Værkmestergade 9, 8000 Aarhus C.

Tilmeldingen skal ske på www.graakjaer.dk/letbanen, senest den 15. maj 2015. Deltagelse er gratis – dog bindende af hensyn til planlægning.  Spørgsmål til arrangementet kan rettes til divisionsdirektør Henrik Skaarup på 2210 6706.

Fakta:
Arrangementet bliver afholdt i samarbejde med Erhverv Aarhus, Aarhus Kommune, Aarhus City samt Letbanen.
Aarhus Letbane kommer til at køre i Aarhus og omegn i 2017 og er ét af flere større byudviklingsprojekter, som netop nu bidrager til Aarhus forvandling fra verdens mindste storby til en metropol. Aarhus Letbane har omfattende betydning for trafikafvikling og byudvikling i hele regionen og har desuden stor bevågenhed såvel lokalt som nationalt, fordi Letbanen bliver den første af sin slags i Danmark.
I forbindelse med letbanen opfører Gråkjær 6.400 m2 kontrol- og vedligeholdelsescenter. Centeret bliver opført i 2 plan og skal både huse højt avanceret teknisk udstyr til styring og overvågning af letbanes tog samt et værksted til vedligeholdelse. Ligeledes opføres et overdækket rengøringsareal til togene. Gråkjær står også for bundopbygning samt klargøring af udvendige arealer til belægning og spor.

Læs flere fakta på www.letbanen.dk

Gråkjær A/S, Fabersvej 15, DK-7500 Holstebro  ·  Tlf. +45 96 13 55 55  ·  graakjaer@graakjaer.dk